Nejen v zimním období hrozí riziko smyku a nepředvídatelných situací na silnicích. Krizovým situacím předejdete přípravou vozidla (správné obutí) a především správnými návyky
Ovládání auta při smyku
Prevence je jasná – přizpůsobit jízdu (rychlost) stavu vozovky. Kontrolujte stav tlaku v pneumatikách (doporučeno 2x měsíčně).
Smyky rozdělujeme do 2 skupin: nedotáčivý a přetáčivý.
Kurzy školy smyku stojí několik tisíc korun a můžete je absolvovat na několika dráhách v ČR. Objednání kurzu probíhá přes internet a vyřízení je kompletně online. Více informací o kurzech školy smyku a bezpečné jízdy.
Nedotáčivý smyk
Jedná se o smyk na přední nápravě vozidla. Kdy vzniká:
- vysoká nájezdová rychlost do zatáčky
- prudkým pohybem volantu při zatáčení
- prudké přidání plynu
Přetáčivý smyk
Týká se smyku vozidla na zadní nápravě. Kdy vzniká:
- ztráta adheze (kontaktu kol s vozovkou)
- zadní část vozidla bývá mnohem lehčí, než přední, která nese motor
Co dělat při smyku
- správně držet volant (14:45)
- nešlapat na brzdu
- neškubat volantem
- nepanikařit
Střídejte pneumatiky
V České republice máme 4 roční období, kterým počasí opravdu odpovídá. Je tedy důležité přizpůsobit obutí vozidla konkrétním klimatickým podmínkám.
Rozchodně nejezděte v zimě na letních pneumatikách a v létě na zimních pneumatikách. Nejhorší je právě varianta používání letních pneumatikách v zimním období.
Uježděný sníh či ledovka (5x větší klouzavost, než u suchého asfaltu) je pro auto s letními pneumatikami pohroma. Auto v takových podmínkách je nezvladatelné a brzdná dráha je oproti zimnímu pneu, několika násobně překročena.